Nederland – Zweden

 

Toen wij afgelopen november naar Marokko vertrokken, lagen in Harmelen alle benodigdheden voor de Lapland-reis al klaar. Dit omdat we in tien dagen van Tarifa in Spanje naar Strömsund in Zweden (4500 km) moesten rijden, om deel te nemen aan de eerste Lapland-reis georganiseerd door Expedition far East. We hadden voor de eerste reis gekozen omdat Hans en Nancy als begeleiders mee zouden gaan.  

Het loopt anders. Voor de nieuwe truck van Hans en Nancy zijn de winterbanden niet op tijd beschikbaar vanwege lange levertijden. De eerste reis wordt daarom overgenomen door de begeleiders Christine en Paul die ook de tweede reis zullen doen. Er is nog plaats voor ons in de tweede reis waardoor wij drie weken in plaats van één dag in Nederland kunnen zijn. En dat is maar goed ook ….

 

Bij thuiskomst blijkt bij mij door lekkage kortsluiting te zijn ontstaan waardoor de diepvries was ontdooit. Marijke heeft eveneens een lekkage, we kunnen meteen aan de slag!

                                 

Nadat deze klus geklaard is, komen we tot de ontdekking dat door verplaatsing van de reis de APK van de camper naar voren gehaald moet worden. Niet makkelijk gezien de lange wachttijden bij de garages, maar ook dit lukt.

Voor de Marokko-reis was de lekkage van de koelvloeistof uit het verwarmingssysteem gerepareerd (zie verslag Zweeds Lapland 2022). Opgewekt vertrekken we richting Lapland, nadat we nog even een Spaanse en een Franse bekeuring hebben betaald.

Vrijdag 10 maart
Het is een druilige rijdag. Even voorbij Bremen vinden we in Sittensen een mooie camperplek bij een watermolen. Hoewel wij er alleen staan, voelen wij ons veilig.

Zaterdag 11 maart
Met zonnig weer en sneeuw nemen we in Fernham de veerboot naar Rodby. Het is duidelijk geen hoogseizoen, nergens wachttijden.
Ook nu staan we weer op de stadscamping van Kopenhagen. Camping Absalom is de enige camping die open is buiten het toeristenseizoen.

Hier constateren we dat onze vloerverwarming in het toilet het wel doet maar in de leefruimte het laat afweten. Omdat de rest van de verwarming wel functioneert, maken we ons geen al te grote zorgen. Tenslotte is de verwarming nagekeken en heeft hij in Marokko uitstekend dienst gedaan.

 

Zondag 12 maart
In Helsingør nemen we de veerboot naar Helsingborg, een overtocht van nauwelijks twintig minuten. En dan staan wij in Zweden.  Campings zijn nog niet open, we moeten het hebben van camperplekken. Op een grote parkeerplaats bij het vliegtuigmuseum in Linköping is een mogelijkheid om te overnachten. Er staan enkele auto’s maar geen campers. Elk uur davert er een trein voorbij. Toch is het een prima plek, alleen zonder voorzieningen.

Om elf uur worden we wakker omdat de verwarming niet aanslaat. Alle alarmbellen slaan aan. Gedurende de hele nacht moeten we om de twee uur de verwarming weer opnieuw opstarten, wij doen geen oog dicht.
Vorig jaar stonden we 43 km verder met een verwarming die koelvloeistof lekte. Het zal toch niet waar zijn dat we voor de tweede keer niet in Lapland komen ….

We zoeken naar campergarages in de buurt van onze overnachtingsplaats. We vinden er één en worden allervriendelijkst geholpen. Zij kennen het verwarmingssysteem niet, maar denken dat er misschien een luchtbel in het systeem zit. Zij proberen het verwarmingssysteem te ontluchten maar dit levert niets op. Ze adviseren ons niet verder te reizen!

We schakelen al onze hulptroepen in om mee te denken.

Omdat we de vorige nacht niet aan de stroom hebben gestaan denken wij dat misschien de accu het probleem zou kunnen zijn. De accuspanning was laag maar niet te laag.
Op een mistroostige camping in Linköping wordt voor ons een plekje sneeuwvrij gemaakt. Wij vertrouwen de ondergrond niet helemaal en blijven met onze voorwielen op het asfalt staan.
De volgende morgen constateren we dat de verwarming op stroom het prima doet.

Dinsdag 14 maart
Via Hans en Nancy krijgen we het adres van een Westfalia-garage in Bästa, in de buurt van Stockholm.

Hoewel ze eigenlijk geen tijd hebben in verband met promotiedagen van hun nieuwe campers,  maken zij toch ruimte om naar ons verhaal te luisteren en naar de kachel te kijken.

Hun voorlopige conclusie: waarschijnlijk hebben de accu’s te weinig power en moeten de buisjes van de vloerverwarming schoongemaakt worden. Nieuwe accu’s erin en liefst ook een nieuw zonnepaneel. Zij kunnen in verband met tijdgebrek de klus niet klaren.

Wij hebben geconstateerd dat de verwarming het wel doet als wij elektriciteit hebben, zonder vloerverwarming kunnen we leven. Maar we moeten een oplossing vinden voor de overnachtingen in de vrije natuur. Suggesties om de verwarming tijdelijk te verbinden met de startaccu van de camper zien wij niet zitten. Andere suggesties om op de wildcamps de motor enkele keren een half uur te laten draaien, zou nog kunnen maar is ook niet een ideale oplossing.

We worden boos en verdrietig. Hebben we een dure camper met winteruitrusting en die ene keer dat hij moet presteren in de kou laat hij het afweten. We beginnen steeds meer te twijfelen of we wel in Lapland komen.
Aan de haven in Gävle vinden we voor de nacht een plek met stroom.


Woensdag 15 maart
’s Nachts schrikken we wakker omdat we het zo koud hebben. Het is gaan vriezen en de verwarming heeft het ondanks stroom nu helemaal begeven en wij bijna ook.
Wij bellen een nieuw bedrijf en deze verwijst ons naar een buurman die gespecialiseerd is in kachels en ook in Eberspächer kachels, die in onze camper zit. 

Op naar de garage in Östersund. Als wij voor vier uur komen, kunnen we nog geholpen worden. Om tien voor vier staan wij voor de garage waar de monteurs ons opwachten. Zij kijken onder en in de auto en lezen met behulp van de computer storingen van de kachel uit. Dan constateren zij dat de motor van de brander blokkeert, er kortsluiting bij het verwarmingselement plaatsvindt en dat er kans op oververhitting is. Er moeten diverse nieuwe onderdelen in, en het is zelfs de vraag of de hele kachel niet vernieuwd moet worden. Maar noch de onderdelen noch een nieuwe kachel zijn voorradig en kunnen niet snel geleverd worden.

       

Dit is voor ons het einde van de Lapland-reis. We gaan terug naar Nederland. Wij zitten er helemaal doorheen. Wat een geld heeft ons dit allemaal gekost en er is geen reisverzekering die ook maar iets vergoedt.

Donderdag 16 maart
Een paar dagen eerder opperde ik de mogelijkheid om een aggregaat te kopen of te huren. Als wij ’s morgens andere Nederlanders op de camping ontmoeten, die aan dezelfde reis gaan deelnemen, wordt dezelfde suggestie gedaan. Zonde om de reis te laten schieten.
We beginnen te twijfelen en komen opnieuw in actie. Bellen Hans en Gerard. Er worden suggesties gedaan over de sterkte van het vermogen van het aggregaat en over het vermogen van de extra aan te schaffen elektrische kachel. Wij gaan op zoek naar mogelijkheden om een aggregaat te huren of te kopen. Terwijl wij van het kastje naar de muur worden gestuurd, komt er een telefoontje van Hans dat een kleine gasheater misschien een betere optie is. Wij schakelen van aggregaat over op gasheater, maar de laatste zijn uitverkocht of te groot voor onze camper.

Na koffie met gebak vervolgen we de zoektocht naar aggregaten. Dan komt er een whatsappje van Hans dat hij er één heeft kunnen huren bij een camping voordat we een eerste wilddamp hebben. Wij gaan vervolgens op zoek naar een elektrische kachel met een niet al te groot vermogen en een 5 liter tankje voor benzine. Wij hopen dat wij het daar mee redden.

Onze faciliteiten zijn behoorlijk afgeschaald. Overdag is de warmte binnen een 18 graden. ’s Nachts onder het dekbed is het zeer behaaglijk. We hebben geen water in de camper en een koud toilet. We hopen dat het niet al te Spartaans wordt.

Nu we weten dat wij gaan, kunnen we voor Marijke nog nieuwe laarzen kopen en wat wollen sokken voor ons beiden.
Rond vier uur komen wij op de camping in Strömsund aan, waar wij door Paul, Christine en enkele al gearriveerde medereizigers worden ontvangen.
Doodmoe liggen wij om 9 uur in ons bed. Om 3 uur ’s nachts geeft de buitenthermometer  -16 graden aan. Onder het dekbed met thermo-ondergoed en de kachels op 20 graden hebben wij  het behaaglijk.

 

Vrijdag 17 maart
Er is een dik pak sneeuw gevallen en deelnemers die vandaag zouden aankomen zijn verlaat of gestopt voor Strömsund vanwege het slechte weer. Wij hebben de dag besteed om jullie op de hoogte te brengen van al onze kachelproblemen.

We hopen dat het vervolg er iets zonniger uitziet.

Naar verslag Zweden deel 1